پکیج تصفیه فاضلاب لبنی

پکیج تصفیه فاضلاب لبنی

به فاضلابی که از صنایع و کارخانجات مختلف تولید می گردد فاضلاب صنعتی اطلاق می شود که این نوع فاضلاب بر اساس نوع محصول تولیدی دارای کیفیت و کمیت مختلفی است. در همه صنایع مانند صنایع غذایی، صنایع پوشاک، صنایع تولیدات مواد شیمیایی و … از آب به منظور تولید محصولات استفاده می شود که درصد زیادی از این آب تبدیل به فاضلاب شده و نیاز است که قبل از تخلیه به محیط زیست توسط پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی تصفیه گردد.

فاضلاب صنعتی در دسته فاضلاب های خطرناک دسته بندی می گردد، بطور مثال در صنایع فلزی ، فرآیند تولید یا پوششm قطعات فلزی، فاضلاب حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین از قبیل مس، کادمیوم، نقره، جیوه، کرم و یا نیکل است که این عناصر از خطرناک ترین عوامل آلاینده محسوب شده و اثرات ژنتیکی و سرطانزائی آن ها به اثبات رسیده است. در صنایع لبنی مقدار زیادی چربی های محلول از بخش های مختلف واحد تولید وارد فاضلاب شده و لزوماً بایستی با روش های مخصوص جداسازی و حذف گردد.

یکی از فاضلاب های صنعتی با بار آلی بالا فاضلاب صنایع و کارخانجات تولید لبنیات است. این نوع فاضلاب دارای COD در حد ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ میلی گرم در لیتر می باشد. قابلیت تجزیه پذیری این فاضلاب ها در محیط بسیار بالاست و در مدت زمان کوتاهی متعفن شده و باعث انتشار بوی شدید در محیط می شود که به همین دلیل سهم بسیار مهمی در آلودگی محیط زیست محیط دارند. یکی از بهترین راهکارها از لحاظ کارآیی بالا و مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی برای تصفیه فاضلاب در این صنعت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب لبنی میباشد.

برای تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی معمولا در گام اولیه تصفیه از روشهای شیمیایی – فیزیکی استفاده میشود و سپس در مرحله بعدی از روشهای بیولوژیکی استفاده میشود. همچنین ماهیت و نوع محصول تولیدی آن مانند شیر، ماست، دوغ و پنیر و … در انتخاب نوع و مراحل تصفیه تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از روشهای بی هوازی و هوازی و دستگاه چربی گیر از ملزومات سیستم تصفیه فاضلاب در صنایع تولید لبنیات است.

مضرات ورود فاضلاب لبنی به آب های جاری

·         اکسیژن محلول در آب را به سرعت مصرف نموده و در نتیجه باعث مرگ جانداران آبی خواهند شد.

·         باعث تشکیل لجن در کف رودخانه می شوند.

·         قارچهای موجود در فاضلاب به سرعت رشد پیدا می کنند.

·         مقدار pH آب تدریجاً کاهش یافته و شرایط مناسب برای حیات جانداران را از بین می بردند.

منابع تولید فاضلاب صنایع لبنی

·         مهمترین فاضلاب های تولیدی در مراحل تهیه محصولات لبنی به قرار زیر هستند:

·         آب شستشوی مخازن در محل دریافت شیر

·         آب شستشوی دورسازی محصولات از شیرآلات، لوله ها، ماشین آلات

·         آب شستشوی روزانه کلیه تاسیسات

·         آب شستشوی کف کارگاه ها

·         آب شستشوی قطرات شیر نشتی از روی ماشین آلات

·         لجن های خروجی از ته نشینی های تصفیه خانه

·         شستشوی ذرات کازئین پنیر

·         آب شستشوی محل پاره شدن پاکت شیر

·         آب شستشوی ماشین آلات بعد از روغن کاری

·         آب تخلیه دیگ های بخار

·         آب شستشوی رزین های تبادل یونی

واحد های تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

واحد هوازی در تصفیه فاضلاب صنایع لبنی: آخرین مرحله از حذف COD و BOD فاضلاب واحد های هوازی می باشد که بخشی از فاضلاب را با استفاده از حباب های ریز و تزریق هوا به شکل لجن در می آورد و سپس عمل تصفیه صورت می پذیرد. رشد چسبیده مثل PBBR و MBBR و یا IFAS و هوادهی گسترده از مهم ترین و اصلی ترین واحد های هوازی می باشد و در آخرین مرحله تصفیه فاضلاب صنایع لبنی که عمل ته نشینی صورت گرفته است و لجن آن شکل گرفته چون به دلیل دانسیته خیلی بالایی که دارد ته نشین گردیده و به راحتی می توان از سیستم حذف نمود.
واحد های بی هوازی در تصفیه فاضلاب صنایع لبنی: فاضلاب کارخانه لبنیات را به دلیل میزان بالای غلظت COD نمی توان به صورت مستقیم وارد واحد های هوازی نمود چون این کار موجب کاهش شدت راندمان این واحد می شود و هم موجب افزایش لجن تولیدی می گردد. برای همین علت استفاده از روش هایی بی هوازی که طراحی آن بر پایه ی تولید گاز به وسیله باکتری های بی هوازی می باشد رواج پیدا کرده است. UASB,UAFBR ,UABR , SGSB از مهم ترین واحد روش های تصفیه به شکل بی هوازی می باشد.
واحد چربی گیر ساده و یکنواخت ساز: در این نوع واحدها PH و دبی آن ها یکنواخت شده و چربی ها به شکل همگن در می آیند به دلیل این که در خط تولید از محلول های بازی و اسیدی استفاده می شود. به دلیل سبکی روغن ها و چربی های غیر محلول در پساب هایی که به صورت غیر محلول هستند در واحد چربی گیر ساده بر روی پطح می آیند و می توان به راحتی به وسیله ی یک پارو جمع آوری نمود.
واحد های حذف ذرات معلق و پیشرفته چربی گیر: در این نوع از واحد ها به صورت شیمیایی یا فیزیکی ذرات جامد معلق فاضلاب ها و چربی های محلول حذف می شود چربی گیری DAF و انعقاد الکتریکی و لخته سازی و انعقاد شیمیایی و چربی گیری CPI از جمله مهم ترین روش های این واحد پیشرفته چربی گیری و حذف ذرات معلق می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهاب مراجعه نمایید.
 

Comments